Teksten website : 7 tips

By | 8 december, 2014

Hoe schrijf je krachtige, overtuigende teksten voor een website, blog of nieuwsbrief? Door eerst goed na te denken over wat je wilt vertellen:

  • Wat zijn de voordelen van je product of dienst voor de klant?
  • Welke belangrijke informatie moet de bezoeker van je website weten?
  • Hoe komt de klant met je in contact?
  • etc

Dit zijn inhoudelijke criteria. Maar teksten voor een beeldscherm vragen ook om extra redactionele aandacht. Mijn zeven tips zijn:



Teksten website tip 1: duidelijke koppen

Bezoekers van een website beginnen zelden gelijk bovenaan de pagina te lezen. In plaats daarvan scannen ze de tekst. Daarom is het belangrijk duidelijke koppen boven de alinea’s te zetten. De lezer ziet dan in één oogopslag of de informatie op die pagina voor hem van belang is. Kies daarbij voor informatieve koppen. Dus liever ‘U bespaart € 75,- per maand’ dan ‘Hoeveel bespaart u?’ Op die manier begrijpt de bezoeker de kern van je boodschap ook door alleen de koppen te bekijken.

Naast duidelijke koppen is ook een pakkende inleiding van belang. Stel een vraag waarvan je zeker weet dat de lezer het antwoord wil weten. Of geef alvast een samenvatting van de tekst.


Teksten website tip 2: alleen de belangrijkste informatie

Breng je boodschap kort en bondig over. Dit geldt zeker als je website bedoeld is om consumenten te informeren. Denk bijvoorbeeld aan een woningcorporatie die wil uitleggen hoe het opzeggen van de huur gaat. Die informatie moet snel te vinden zijn en in maximaal drie korte alinea’s zijn uitgelegd.

Op een blog voor vakbroeders mag je gerust meer tekst gebruiken. Dan kun je een onderwerp wat dieper uitspitten. Deze tekst is daar een goed voorbeeld van. Een andere optie is een lange tekst opknippen in kleinere stukjes en ze te verdelen over meerdere pagina’s. Dat is ook goed voor je positie in de zoekmachines. Maar persoonlijk scroll ik liever dan dat ik continu moet klikken.


Teksten website tip 3: denk aan Google

Je teksten zijn er om gelezen te worden. Het is dus fijn als mensen via zoekmachines als Google en Bing op je website terecht komen. Denk na welke zoekwoorden je klanten gebruiken en neem ze op in je tekst. Een voorbeeld? Deze blog heb ik geschreven met de zoekwoorden “teksten website” in gedachte. Ze komen dan ook regelmatig voor op deze pagina.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden voor je teksten is een belangrijk onderdeel van search engine optimization (SEO). Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het doel is om hoog in Google en Bing te komen als potentiële klanten die zoekwoorden intypen. Een andere belangrijke voorwaarde is dat je website ook goed te bekijken is op mobiele apparaten en snel laadt in webbrowsers.


Teksten website tip 4: instapbaar

Een spannende roman lezen mensen vanaf het begin tot het eind. Voor internetteksten geldt dit niet. Mensen scannen de tekst en besluiten dan, al scrollend, om ergens in te haken en meer te lezen. Houd daar rekening mee tijdens het schrijven. Alinea’s moeten zoveel mogelijk los van elkaar zijn te begrijpen. Vermijd allerlei verwijzingen naar eerdere alinea’s.

Een goede webtekst biedt ook interessante uitstapmogelijkheden, via links naar andere relevante pagina’s. Gebruik voor de links omschrijvingen met informatie over de pagina waarop de lezer terecht komt. Dus niet: klik hier voor meer informatie, maar: neem contact op met een tekstschrijver die begint met luisteren.


Teksten website tip 5: korte zinnen

Van een beeldscherm lezen is veel vermoeiender dan lezen van papier. Dit betekent dat de bezoeker van je website vaker rust nodig heeft. Die geef je hem door een punt te zetten. Kies voor één mededeling per zin. Ook als je dat op papier niet zou doen.

Mag je vragen stellen aan de lezer? Zeker! Het is een goede manier om zinnen kort te houden. Bovendien houd je de lezer ermee bij de les. Zijn er daarbij belangrijke aandachtspunten om rekening mee te houden? Ja! Overdrijf niet. Waarom niet? Dan maak je de tekst juist slechter leesbaar. Zoals nu? Ja. Teveel vragen is erg vervelend.


Teksten website tip 6: opsommingen

Opsommingen zijn prettig omdat ze:

  • voor overzicht zorgen in je redenering;
  • voor overzicht zorgen op het scherm;
  • het gemakkelijk maken om informatie te onthouden.

Overzicht kun je ook creëren door tekst te laten inspringen. Of door tekst bij elkaar in een kader te zetten. Maak het echter niet te druk. Gebruik geen felle kleuren. Een of twee plaatjes bij de tekst is goed. Infographics zijn vaak nog beter. Ze helpen de lezer je boodschap snel te begrijpen.


Teksten website tip 7: actief

Jan eet de appel. De appel wordt gegeten door Jan. De eerste zin is de actieve variant; de tweede zin de passieve. Mijn advies: schrijf in de actieve vorm. Af en toe een passieve vorm ter afwisseling is niet erg, maar voorkom dat je tekst daardoor afstandelijk overkomt. Vertel altijd duidelijk wie iets doet of vindt. Dus niet: ‘Uw vraag zal snel beantwoord worden’, maar ‘We beantwoorden uw vraag snel’. Nog beter: ‘U ontvangt snel een antwoord van ons.’

Worden, zullen en kunnen. Deze hulpwerkwoorden in je tekst zullen bijna altijd geschrapt kunnen worden door je.

Ik bedoel dus: schrap deze hulpwerkwoorden! Ze maken je teksten onnodig passief. En je zinnen onnodig lang en onduidelijk.


 Extra tip: huur een vakman

Schrijven voor het web is geen raketwetenschap. Het is wel een vak waarvoor geldt: oefening baart kunst. Dat is een goede reden om een freelance tekstschrijver in te huren. Kies dan wel gelijk voor een professional met ervaring en een overtuigend portfolio. Niet elke zolderkamerartiest met een spellingdiploma schrijft krachtige, overtuigende teksten.

Continuïteit is een tweede goede reden om een freelance tekstschrijver in te huren. Na de lancering van een website of nieuwsbrief zakt de aandacht ervoor vaak snel in. Jij en je collega´s hebben er geen tijd meer voor. Maar misschien zitten jullie wel veel in de auto. Een ideaal moment om een tekstschrijver het belangrijkste nieuws over je organisatie door te geven. Of nieuwe ideeën uit te leggen. De tekstschrijver zorgt dan voor een krachtig verhaal op papier of scherm.