Teksten op taalniveau B1

By | 29 november, 2016

Kun je ook teksten op taalniveau B1 schrijven? Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Mijn antwoord is ‘ja’. Maar wat is B1 eigenlijk?

Een tekst kan niet B1 zijn, het taalniveau van de lezer wel

De term B1 vertelt iets over het taalniveau van de lezer. Aanduidingen hiervoor als A1, A2, B1, B2, C1, C2 zijn oorspronkelijk bedoeld om te kijken hoe goed iemand een nieuw geleerde taal begrijpt en kan gebruiken. C2 is bijvoorbeeld het taalniveau van mensen voor wie lange ingewikkelde zinnen met veel jargon geen probleem zijn. A1 is het laagste taalniveau. B1 is het taalniveau van ongeveer 95% van de Nederlanders voor het Nederlands.

B1: krachtige en duidelijke teksten voor 95% van de mensen

Hoe zorg je ervoor dat 95% van de mensen je teksten goed kan lezen? Enkele belangrijke tips zijn:

  • Maak zinnen van ongeveer tien woorden.
  • Gebruik woorden die vaak voorkomen.
  • Leg jargon duidelijk uit.
  • Zorg voor een logische opbouw.
  • Maak je brief, webtekst of brochure niet te lang.

B1: niet alleen voor verzekeraars, pensioenfondsen en banken

Verzekeraars, pensioenfondsen en banken zijn sinds een paar jaar flink in de weer om hun communicatie naar hun klanten te verbeteren. De AFM moedigt dit aan. Klanten moeten immers weten wat ze aanschaffen, ook als het gaat om ingewikkelde financiële producten. Ook overheden zijn bezig hun communicatie naar burgers begrijpelijker te maken. Zie bijvoorbeeld de richtlijnen van de rijksoverheid voor hun eigen websites.

B1: het is geen verplichting

Moet je al je teksten voor mensen met taalniveau B1 schrijven? Wel als je schrijft voor een grote algemene doelgroep en het belangrijk is dat iedereen de informatie begrijpt. Maar in veel gevallen zal je doelgroep specifieker zijn. Vakgenoten en trouwe volgers van je blog bijvoorbeeld. Daarvan weet je zeker dat ze geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waarover je schrijft. Die lezers kunnen ook moeilijkere teksten prima aan. Jargon is dan bijvoorbeeld minder een probleem. En ook voor SEO (als je wilt dat je teksten goed scoren in Google en Bing) kan het gebruik van jargon nuttig zijn. Het zijn namelijk vaak de woorden die je doelgroep in zoekmachines invoert.

Krachtig en helder is altijd goed

Bedenk echter wel dat heldere en krachtige teksten altijd goed zijn. Zeker op beeldscherm zijn lange zinnen erg onprettig. Ook voor mensen met een hoog taalniveau. Hetzelfde geldt voor lange alinea’s. Mensen hebben vaak weinig geduld achter een scherm, zeker nu dit steeds vaker een smartphone of tablet is. Dus zorg ervoor dat je boodschap ook duidelijk is door alleen de kopjes te scannen. Een tekst hoeft bovendien niet moeilijk te lezen te zijn om interessant te zijn.