Seo-specialist: beter scoren in Google en Bing op een slimme manier

door | 30 juni, 2020
Seo-specialist

Wie wil er nu niet bovenaan in Google of Bing verschijnen? Je teksten optimaliseren voor zoekmachines helpt daarbij. De Engelse term is search engine optimalization (Seo). Zoekmachine optimalisatie dus. Is het verstandig geld uit te geven aan een Seo-specialist? En zo ja, hoeveel?

Voor iedere organisatie anders

Op bovenstaande vragen is geen simpel antwoord te geven. Het is voor iedere organisatie anders. Kort samengevat, als je een online drogisterij hebt, wil je graag zo hoog mogelijk bij de resultaten staan met je website. Zeker als potentiële klanten termen als ‘shampoo kopen’ of ’scheermesjes kopen’ intypen in Google of Bing. Ook op een vraag als ‘Hoeveel vitamine c heb ik nodig per dag?’ wil je dan idealiter goed scoren.

Online aanwezigheid

Maar niet iedereen doet puur online zaken. Een groot deel van mijn opdrachtgevers bijvoorbeeld werkt in de zakelijke dienstverlening. Online aanwezigheid is wel belangrijk bij het onderhouden van contacten, in beeld komen bij de doelgroep en daadwerkelijk werven van nieuwe klanten. Maar het is niet het enige middel. Het eigen netwerk, congressen, vakbeurzen en soms ook advertenties zijn vaak net zo belangrijk.

Laat zien dat je bestaat en actief bent

Kijk je naar de online aanwezigheid, dan zijn kort door de bocht genomen twee dingen belangrijk. Een website waarop mensen alle belangrijke informatie over je producten, diensten en bedrijf kunnen vinden. Zeg maar ‘een bewijs van je bestaan’. En een regelmatige interactie met andere mensen. Dat kan via blogs, nieuwsbrieven, berichtjes op social media, etc. Zeg maar een ‘teken dat je actief bent’.

Bloggen om zichtbaar te zijn en te inspireren

Je blogs verschijnen waarschijnlijk in eerste instantie op je eigen website, waarna je ze deelt via social media. Daarmee ben je dus zichtbaar. En als je blogs inspirerend genoeg zijn, zullen ze ook gedeeld worden. Hierdoor leg je misschien nieuwe contacten of krijg je in ieder geval nieuwe bezoekers op je website. Dit is in mijn ogen voor het overgrote deel van mijn opdrachtgevers het belangrijkste doel van het schrijven van blogs. Zichtbaar zijn. Inspireren. Laten zien dat je kennis van zaken hebt. Ook als ze het bloggen uitbesteden.

Denk even aan Google en Bing

Zoekmachine optimalisatie hoeft daarbij niet direct een rol te spelen. Maar als je toch een blog gaat publiceren, waarom zou je deze dan niet aantrekkelijk maken voor zoekmachines? Denk dus even na welke zoekterm je centraal wilt stellen in je blog. Doe even onderzoek naar het zoekvolume en concurrentie. Misschien kun je voor bepaalde woorden beter een alternatieven kiezen, omdat die vaker in Google worden gebruikt. Verwerk die zoekterm op de juiste plekken in je blog: bij afbeeldingen, in kopjes, in je meta-omschrijving, etc. Zorg voor links naar andere blogs. En laat andere blogs naar je nieuwe blog linken. En zo door. Meer tips over hoe je teksten optimaliseert van zoekmachines zijn gemakkelijk te vinden op het internet.

Kleine aanpassingen

De weg is dus: een inspirerend idee of beschrijving van een uitgevoerde opdracht -> een blog die je deelt binnen je netwerk -> optimalisatie voor zoekmachines. Zo werk ik meestal voor mijn opdrachtgevers. Waarbij ik de echte optimalisatie soms pas na een tijdje na de plaatsing van de blog uitvoer. Zeker als het gaat om de woorden in kopjes en dergelijke. Zodat de tekst eerst optimaal is om interesse te wekken binnen het eigen netwerk. En daarna een klein beetje wordt aangepast zodat zoekmachines nog iets beter weten waar hij over gaat.

Google en Bing als startpunt

Een heel andere aanpak is dat je je blogs veel gerichter gaat schrijven op resultaten in zoekmachines. Dan begin je eerst met een uitgebreid onderzoek naar welke zoektermen je doelgroep intypt. Welke informatie zoeken ze op? Welke vragen stellen ze aan Google? Welke woorden gebruiken ze daarvoor? En zo door. Hiervan maak je een lijstje zodat je precies weet welke zoektermen veel volume opleveren en wat de concurrentie per term is. Vervolgens kies je de termen waar je kansen ziet en op basis daarvan ga je blogs schrijven.

Wat is het zoekvolume eigenlijk?

Hoe rendabel al dat Seo-werk is, hangt uiteindelijk niet alleen af van je plaats in Google, maar ook hoe vaak je blogs vervolgens getoond worden. Oftewel: hoe vaak worden de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt eigenlijk echt ingetypt in Google? En degenen die die zoekwoorden intypen, zijn dat ook potentiële klanten?

Wie zijn de concurrenten bij zoektermen?

Ik zie soms bij opdrachtgevers dat ze een duur Seo-bureau in de arm nemen die voor veel geld een analyse uitvoeren. En dan met zoekwoorden terugkomen waarvan je van tevoren ook al kunt weten dat ze niet zo’n groot zoekvolume zullen hebben. Of de woorden hebben wel veel volume maar ook concurrentie die lastig is te verslaan. Bijvoorbeeld omdat de overheid of grote instanties al veel informatie geven over een onderwerp. Dan kun je wel veel tijd en energie investeren om die van een goede plaats te verdringen (met teksten, linkfarms, etc), maar waarschijnlijk heb je meer rendement van je inspanningen als je wat extra blogs over vergelijkbare onderwerpen schrijft of eventueel een betaalde advertentie plaatst.

Zonder omweg naar je doelgroep

Heb je een groot aantal volgers op LinkedIn of een groot abonneebestand op een nieuwsbrief? Dan is de energie steken in een nieuwe blog over een onderwerp waar je zelf graag over schrijft vaak sowieso effectiever dan heel veel tijd en geld besteden aan Seo. Want je hebt je doelgroep al vlak bij je. Dus de ‘omweg’ van Google (waarbij je zelfs als je goed scoort niet zeker weet of de bezoekers op je website echt interessant voor je zijn) is niet nodig. Daarom is het slim relaties of bezoekers van je website zoveel mogelijk aan te moedigen je te volgen op LinkedIn of ander social media kanalen. Of abonnee te laten worden van je nieuwsbrief.

Een Seo-specialist blijft analyseren

Uiteraard is niets zwart-wit. Ook voor Seo geldt dat het en-en is. Dus ik houd voor mijn opdrachtgevers weldegelijk in de gaten hoe de blogs het doen. Welke blogs scoren goed in Google en Bing? Klikken mensen ook op de link? Lezen ze de pagina? Volgt er een conversie? Zijn er in dit traject verbeteringen mogelijk? Heb je wat meer links naar je site nodig? En zo door

Ga slim om met tijd en geld

Zeker op websites met veel artikelen en blogs zijn verbeteringen bijna altijd wel mogelijk. Maar dan wordt het ook zaak de rendabiliteit in de gaten te houden. Daarom spreek ik voor Seo, bezoekersanalyse en webredactie vaak een vast aantal uur per maand af. Maar maak ik dat niet al te gek. Bijvoorbeeld een dag of een halve dag. Voor de meeste zzp’ers of mkb’ers is dat voldoende om allerlei ‘laag- en middelhooghangend fruit’ te plukken.

Schrijf blogs van hoge kwaliteit die relevant zijn

Die tijd die het kost om ‘hooghangend fruit’ (grofweg: combinatie van lage score in Google, veel concurrentie) te plukken, kun je vaak beter investeren in het schrijven van een nieuwe blog over iets wat jij denkt dat nu actueel is voor je volgers. En waarnaar die volgers graag zouden linken. Dit geldt al helemaal als je nog niet zoveel blogs hebt gepubliceerd. Het mooie hiervan is dat dit uiteindelijk ook goed is voor je positie in zoekmachines. Niet alleen omdat je misschien een ‘knaller’ schrijft. Maar ook omdat je zoekmachines daarmee steeds beter laat zien hoe relevant je blogs zijn. En als je links ernaar krijgt, bouw je ook nog domeinautoriteit op. Ook dat is belangrijk voor je positie in Google.