Google certificaat: Online Marketing

By | 3 november, 2016

Op 18 oktober haalde ik mijn Google certificaat voor Online Marketing. Reden voor een feestje dus. Hieronder vertel ik kort wat ik heb geleerd.

Online opleiding via de Digitale Werkplaats

Voordat ik het certificaat ontving, heb ik een online opleiding gevolgd via de Digitale Werkplaats van Google. In totaal gaat het om 89 lessen verdeeld over 23 onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan ‘nieuwsbrieven’, ‘zoekmachine marketing’, ‘SEO’, ‘SEM’, ‘online video’, ‘social media’ en ‘analytics’.

Online marketing is geen raketwetenschap

Eerlijk is eerlijk, het is bepaald geen raketwetenschap wat Google je voorschotelt tijdens de opleiding. En met de meeste onderwerpen heb je vast al ervaring opgedaan in de praktijk. Zo houd je, als het goed is, in je teksten voor het web altijd al rekening met SEO. En waarschijnlijk gebruik je social media als Facebook, LinkedIn of Twitter al jaren. En misschien schrijf je zelf ook nieuwsbrieven. Of maak je video’s. Of adverteer je al via online platforms speciaal gericht op klanten direct bij je in de buurt.

Mogelijkheden genoeg

Toch vond ik de trainingen van Google zeer nuttig. Vooral omdat alles rond online marketing nog eens overzichtelijk aan bod komt. Er zijn meer dan genoeg digitale mogelijkheden om contact met je bestaande en potentiële klanten te maken. Dit overschot aan mogelijkheden maakt het extra belangrijk na te denken op welke manier je je klanten kunt bereiken. Waar zoeken ze op? Welke sociale media gebruiken ze? Wat vinden ze leuk om te lezen?

Kies wat bij je past

Tegelijkertijd is het belangrijk dat je je tijd en middelen inzet op een manier die ook bij jou past. Veel digitale inspanningen vragen doorzettingsvermogen voordat ze helemaal tot bloei komen. Dus als jij het niet leuk vindt om iedere week een nieuwe video te maken, kun je misschien beter een blog bijhouden of foto’s met korte berichtjes op je facebookpagina opzetten.

Het begint allemaal met een strategie

Hoe groot of klein je onderneming ook is, een goede online strategie begint met een plan. Schrijf je doelen op. ‘Meer verkopen’ is waarschijnlijk het uiteindelijke doel, maar dit ‘eindresultaat’ hoeft niet het doel op korte termijn te zijn. Mogelijke kortetermijndoelen zijn potentiële klanten ontmoeten, je expertise tonen, je bedrijfsnaam bekend maken bij specifieke doelgroepen, je klanten met elkaar in contact brengen en zo door.

Kies de juiste digitale middelen

Als je je kortetermijndoelen kent, kijk je welke middelen uit de grote doos van online marketing daaraan kunnen bijdragen. Bedenk je ook wat realistisch is om uit te voeren. Heb je zelf tijd om blogs te schrijven of video’s te maken? Wil je dit uitbesteden? Of kun je dat geld misschien beter aan online advertenties besteden? En zo ja, waar wil je adverteren? In zoekmachines, op andere websites of in video’s?

Blijf meten en bijsturen

Wat wel werkt en wat niet, is niet altijd goed te voorspellen. Bovendien gaan de ontwikkelingen in de digitale wereld zo snel dat een goede strategie vandaag, over een half jaar de plank misschien helemaal misslaat. Een onlinemarketingplan voor de komende jaren heeft dan ook weinig nut. Dat is lastig, maar geen ramp. Het vraagt alleen dat je zelf ook in ontwikkeling blijft. Meet de resultaten van je inspanningen. En experimenteer zo nu en dan met andere vormen van online marketing.

Zelf de cursus Online Marketing bij Google volgen? Dat kan op de Digitale Werkplaats van Google.
Wil je een keer van gedachten wisselen over mogelijke online marketingactiviteiten die bij jou passen? Bel me gerust: 06 425 343 10. Of stuur een e-mail: pascal@pascalklaassen.nl.