Heel veel tips voor zakelijk bloggen

door | 21 juli, 2020

Zakelijk bloggen

Er zijn veel redenen om een blog te starten. Misschien wil je je reisavonturen delen met de mensen die in Nederland zijn achtergebleven. Of milieubesparende tips geven. Of mensen inspireren met je filosofische ideeën. Blogs kunnen persoonlijk zijn, maar ook zakelijk. In dat laatste geval deel je je kennis niet alleen om andere mensen te informeren, te helpen of te inspireren, maar ook om ze te laten zien dat je een expert bent op je vakgebied. Hieronder geef ik veel tips voor zakelijk bloggen.

Kies de juiste onderwerpen

Misschien weet je al wat je graag wilt vertellen in je blogs. Dat is goed. Want het gaat er uiteindelijk om dat je mensen helpt of inspireert met jouw kennis of die van jouw organisatie. Denk wel even na of dat wat je wilt vertellen ook datgene is wat mensen graag willen weten. Zijn mensen actief op zoek naar die informatie? Die vertaalslag moet je maken als je wilt dat je blogs ook gelezen worden. En als je gevonden wilt worden in zoekmachines als Google en Bing.

Geen ideeën meer?

Raak niet in paniek als je merkt dat na een paar blogs je ideeën opdrogen. Vaak kom je na een half uurtje brainstormen vanzelf op nieuwe. Werkt dat niet? Vraag dan eens aan je klanten met welke vragen ze worstelen. Als je organisatie een helpdesk heeft, zijn de vragen die daar binnenkomen een goede bron voor onderwerpen. En anders kun je altijd nog even kijken waar je concucollega’s over schrijven.

Zakelijk bloggen: zoekwoordenanalyse

Je kunt ook een kleine zoekwoordenanalyse uitvoeren. In dat geval kijk je welke zoektermen gerelateerd aan je vakgebied mensen veel intypen in zoekmachines. Dat kan onder andere met een tool als de zoekwoordenplanner van Google. Dat levert meestal interessante ideeën op. Bovendien zie je dan gelijk welke zoektermen mensen het meest gebruiken. Handig als je bijvoorbeeld twijfelt tussen woorden als ‘tekstbureau’ of ‘redactiebureau’.

Kansen voor je blog

Als ik zo’n analyse voor mijn opdrachtgevers uitvoer, kijk ik ook even voor welke zoektermen de concurrentie groot is en voor welke minder. En ik kijk of je concucollega’s bepaalde onderwerpen laten liggen. Je weet dan meteen met welke termen en onderwerpen je je het snelst kunt onderscheiden. Dit helpt je bij het stellen van prioriteiten als je moet kiezen uit al je ideeën. De vakterm voor zo’n analyse is Content Gap Analyse.

Zakelijk bloggen : maak een publicatieschema

Heb je verschillende onderwerpen voor blogs verzameld? Zet dan in een schema op welke datum je welke blog wilt publiceren. Je bent geen tijdschrift dat per se op vaste tijdstippen in de brievenbus moet vallen. Dus het is niet zo erg als het je een keer niet lukt om je aan je schema te houden. Maar het is wel belangrijk dat je regelmatig iets publiceert. En met een schema houd je de druk er een beetje op. Bij jezelf en eventueel je collega’s.

Laat de mensen zien wat je hebt geschreven

Waarschijnlijk heb je op dit moment nog geen trouwe schare fans die iedere week uit zichzelf je website afstruint naar je nieuwste berichten. Dus moet je zelf aan je publiek laten weten dat je weer iets interessants hebt gepubliceerd. Deel je blog dus op die social media kanalen waar de mensen die je wilt bereiken, gebruik van maken. Bijvoorbeeld LinkedIn, Instagram, Twitter of Facebook.

Laat mensen je volgen

Als je een bericht deelt, komt dat in eerste instantie vooral terecht bij mensen die jou volgen. Probeer die groep daarom zo groot mogelijk te maken. Vraag bijvoorbeeld mensen met je te linken op LinkedIn als je ze hebt gesproken. Of vraag ze abonnee te worden van je nieuwsbrief. Dan kun je ze met regelmaat een e-mail sturen met de verzameling van je beste blogs. Op die manier komt je werk zeker onder de aandacht bij mensen die veel aan je kennis hebben.

Zorg voor aansprekende beelden

Het is misschien een raar advies voor een tekstschrijver, maar beeld is enorm belangrijk om aandacht te trekken. Helemaal als je je blogs gaat delen via social media. Schaars geklede mensen zijn zeker een aandachtstrekker. Maar mijn advies is dat type beelden alleen te gebruiken als je ondergoed verkoopt. Probeer liever beelden te regelen die passen bij de inhoud van je blog.

Houd vol als je zakelijk gaat bloggen

Eerlijk is eerlijk, de kans dat je blog vanaf dag één heel erg succesvol zal zijn, is niet zo groot. Leg je erbij neer dat je niet meteen viral gaat. En dat je het aantal telefoontjes in het begin waarschijnlijk ook nog wel aankunt. Het duurt even voordat je een vaste groep volgers hebt. En voordat je hebt geleerd welke berichten veel gelezen worden en welke minder. Het duurt ook even voordat zoekmachines je inspanningen op waarde weten te schatten. Een van de grote succesfactoren voor succesvolle blogs is dan ook simpelweg volhouden.

Blijf schrijven

Dus blijf blogs schrijven. Eventueel met hulp van een coach. Of je kunt het bloggen uitbesteden als je zelf de tijd er niet voor hebt. Op die manier blijf je bij je doelgroep onder de aandacht. En tegelijkertijd wordt het blogoverzicht op je website steeds imposanter. Hiermee zien de bezoekers ervan in een oogopslag hoe groot je vakkennis is. Of hoeveel je afweet van de producten die je verkoopt. Zelfs als ze de moeite niet nemen al die blogs te lezen, krijgen ze daarmee een goede indruk van je vakmanschap of de uitgebreide kennis en ervaring in je organisatie.

Nog meer content

Verder kun je uiteindelijk misschien je beste blogs bundelen tot een whitepaper. Of er een interessant boekje van maken. Of podcasts. Of een video. Als je eenmaal weet welke informatie je doelgroep interessant vindt en je de juiste toon hebt gevonden, zijn er heel veel mogelijkheden om je kanalen uit te breiden. En zo ben je, voordat je het zelf in de gaten hebt, ook nog eens een ware contentspecialist en een kei in content marketing geworden.

06 425 343 10
pascal@pascalklaassen.nl