Heb je eigenlijk wel een freelance tekstschrijver nodig?

door | 17 juni, 2020
Freelance tekstschrijver

Je weet alles van je vak. Daar vertel je dus ook graag over. Ook online. Bovendien heb je goed opgelet op school toen de spellingsregels werden behandeld. Dus die teksten voor je website of blog moeten lukken. Daar heb je toch geen freelance tekstschrijver voor nodig?

Misschien niet

Ik ken mkb’ers en zzp’ers die hun teksten zelf schrijven en dat prima doen. Maar zeker niet allemaal. Stel jezelf voor je aan de slag gaat in ieder geval drie vragen. Voor wie schrijf ik eigenlijk? Wat is de kern van mijn boodschap? Hoe schrijf ik die zo krachtig mogelijk op? En als je een blogserie start, stel jezelf dan zeker ook de vraag of je daar eigenlijk wel de tijd voor hebt.

Ken je je doelgroep?

Creëer een levendig beeld voor je wie schrijft. Persona’s heet dat in marketingjargon. Maak het echt levendig. Naam, geslacht, leeftijd, werk, hobby’s etc. Waarschijnlijk weet je precies waarmee je die persoon kunt helpen. Daarvoor zijn de product- en dienstenpagina’s op je website. Maar weet je ook waardoor die persoon geïnspireerd raakt? Of naar welke informatie die persoon zoekt? Je blog moet aansluiten bij die vragen.

Ken je zelf de kern van je boodschap?

De bezoekers van je website of de lezers van je blog hebben het net zo druk als jijzelf. Misschien nog wel drukker. Help ze daarom een handje. Zorg op een webpagina dat de kern van je boodschap snel duidelijk is, bij voorkeur door alleen de kopjes te scannen. Een blog is echter vaak veel langer dan een webpagina. In één keer scannen is dan niet meer mogelijk. Helemaal niet nu steeds meer mensen hun smartphone of tablet gebruiken om mee te surfen. Zorg in dat geval dat na het lezen van de inleiding duidelijk is op welke vraag je een antwoord gaat geven.

Schrijf je krachtig en duidelijk?

Van beeldscherm lezen is veel vermoeiender dan van papier. Dus maak het ook nu de lezer niet te moeilijk. Maak korte zinnen die gemakkelijk lezen. Staat er een komma in je zin? Dan kun je daar waarschijnlijk ook een punt zetten. Doe dat. Maak ook de alinea’s niet te lang. En zorg dat de kopjes boven een alinea een goed beeld geven van de informatie die de lezer daar mag verwachten.

Aan de slag dan

Met deze tips in je achterhoofd kun je in principe prima zelf aan de slag. In de praktijk merk ik echter dat mijn opdrachtgevers zoveel weten over hun vakgebied, diensten of producten dat het helemaal niet zo gemakkelijk voor ze is om tot de kern te komen. Krachtig en duidelijk schrijven is ook niet iedereen gegeven. En zelfs aansluiten bij de vragen, informatiebehoefte en woordkeus van de doelgroep is voor vakspecialisten soms erg lastig. Want je wilt graag vertellen hoe geweldig jouw product of dienst is, maar is dat ook de informatie waarnaar een lezer in eerste instantie op zoek is?

Heb je de tijd?

Daarnaast is er nog de kwestie van tijd. Wat ideeën noteren op een a4-tje is misschien zo gedaan, maar daar een goed leesbare tekst van maken vraagt meer tijd. Ook daarvoor geldt dat uitbesteden dan soms beter werkt. En je kunt afspreken dat de tekstschrijver je om de zoveel tijd eraan herinnert dat er blogs gemaakt moeten worden. Vreemde ogen dwingen. En soms is dat nodig als je je website en blogs als serieuze marketingtools wilt inzetten