Een persbericht is geen nieuwsbrief!

By | 3 april, 2014

Wilt u dat een journalist schrijft over een onderwerp waar uw organisatie bij betrokken is? Denk dan goed na wat de nieuwswaarde is van dat onderwerp voor journalisten en hun lezers.

Trek de aandacht in een persbericht

De nieuwswaarde kan een actualiteit zijn. Of iets buitengewoon grappigs. Of een nieuwe invalshoek bij een lopende discussie. Of de resultaten van een onderzoek. Of…  van alles eigenlijk …. maar houd één ding altijd in de gaten: datgene wat uw leven bepaalt, en waar u al uw tijd en energie in steekt, is niet per se datgene dat anderen bij voorbaat al interesseert. Dit betekent dat u moet laten zien waarom uw verhaal wel relevant is. Zorg verder voor veel feiten. Daar houden journalisten van. En een persbericht is niet bedoeld als reclamepraatje. Bewaar dat voor uw nieuwsbrief.

Met een duidelijk verhaal

Een tekstschrijver inhuren is zeker aan te raden. Want een persbericht moet helder en duidelijk zijn geschreven. Zodat de journalist snel ziet waarover het gaat en hij het bericht eventueel voor een groot deel letterlijk kan overnemen. Dat laatste doen alleen luie journalisten uiteraard. Of hardwerkende journalisten met teveel deadlines.

Denk ook aan de formele kenmerken

Verder zijn er nog allerlei formele kenmerken waaraan een goed persbericht voldoet. Hieronder een aantal links naar teksten met aandacht daarvoor:

Freepublicity
– MKBservicedesk
– Contenticom
– KvK

***

***