
Een nieuw idee. Een geslaagde opdracht. Een inspirerend inzicht. Je wilt je netwerk graag op de hoogte houden van ontwikkelingen rond jouw organisatie. Via een blog, je website, een nieuwsbrief of social media. Een contentspecialist helpt je daarbij. In deze blog lees je hoe.
Laat van je horen
Iedere week dinsdags strikt om 8.30 uur een blog plaatsen hoeft niet. Maar als je bij je netwerk onder de aandacht wilt blijven, moet je toch regelmatig van je laten horen. En dat is vaak lastig. Want waar haal je de tijd vandaan? Je klanten gaan uiteraard voor. Daarnaast liggen er nog andere klusjes op je te wachten. En je wilt ook niet ieder weekend aan het werk zijn.
Een contentspecialist schrijft
Een contentspecialist neemt veel schrijfwerk van je over. Dat is superfijn. Niet alleen omdat je hiermee veel tijd bespaart. Maar vooral ook omdat het schrijven van teksten een vak apart is. Zeker online wil je teksten die krachtig en duidelijk zijn. En je wilt de lezer informeren, inspireren en tot actie aanzetten. Daarnaast is het prettig als er niet al te veel taal- en tikfouten in je berichten staan.
Een contentspecialist leert snel
Zeker in het begin moet je een contentspecialist voeden met je kennis. Dat kan vaak al met een paar trefwoorden in een e-mail. Of via de telefoon terwijl je naar een klant rijdt. Na een tijdje heeft een goede contentspecialist aan steeds minder woorden genoeg. En verrast hij of zij je met ideeën, aanzetten of complete eerste versies van blogs en artikelen.
Een contentspecialist houdt de vaart erin
Een contentspecialist doet meer dan alleen schrijven. Hij of zij:
- denkt mee over geschikte onderwerpen;
- plaatst de berichten in het cms en op de geschikte social media kanalen;
- analyseert het bereik en de effectiviteit van de berichten;
- helpt passende beelden te maken of uit te zoeken;
- regelt het maken van een infographic of video.
Strategische online communicatie op maat
Uiteraard is de precieze inbreng van een contentspecialist bij iedere opdrachtgever anders. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Soms werk ik voor een vast aantal uren per week op locatie. Andere opdrachtgevers bellen me alleen als ze een concreet idee hebben. Het kan allemaal. Er is wel een rode draad. Mijn opdrachtgevers willen hun online content op een strategische manier inzetten. En daarbij minder afhankelijk worden van toevallige vrije uurtjes van zichzelf of enkele medewerkers.