Bloggen: controle of vertrouwen

By | 3 februari, 2010

Houdt u graag de controle over de inhoud van uw bedrijfsblogs en reacties daarop? Of heeft u vertrouwen in uw medewerkers, producten en dienstverlening? Dat is de centrale vraag voor bedrijven die willen gaan bloggen.

Ik luister graag naar succesverhalen over het gebruik van social media. Een voorbeeld zijn de eerste blogstappen van Microsoft. In het inmiddels alweer vier jaar oude boek Naked Conversations vertellen Scoble en Israel hoe een enigszins recalcitrante medewerker de wereld een videoblik in de keuken van Microsoft gunde. Dankzij deze openheid, in combinatie met een aantal meebloggende collega’s, kreeg het ‘kwaadaardige onbenaderbare’ Microsoft opeens een menselijker gezicht. Zie ook deze video, waarin Israel en Scoble bespreken hoe zakelijke blogs het contact met de klant hebben veranderd. Een open contact met de buitenwereld heeft het imago van Microsoft zeker verbeterd.

Succes = volgers

Dit voorbeeld is een van de vele succesverhalen over social media op internet. En waar succes is, zijn volgers. Tal van organisaties zoeken naar manieren om hun internetaanwezigheid interactiever te maken. Tegelijkertijd vinden ze ‘ongecontroleerd’ contact met de buitenwereld ook wat eng. Wat als een bloggende medewerker niet het officiële bedrijfsstandpunt verkondigt? En wat als er vervelende reacties verschijnen op de blog? Een ‘veilige’ oplossing lijkt voor de hand te liggen: de afdeling marketing plaatst wekelijks een mooie casestudie of ander borstkloppraatje op de corporate website. Dit noemen we dan een ‘blog’. En reacties laten we gewoon niet toe. Een goede oplossing. Toch?

Blogs zonder reactiemogelijkheden zijn een gemiste kans

Nee, helaas niet: ‘een gemiste kans’ is een betere omschrijving. Succesvolle blogs bezitten twee belangrijke kenmerken: ‘authenticiteit’ en ‘dialoog’. Voor beide is het nodig dat medewerkers vrijuit met de buitenwereld over hun vak kunnen praten. Zonder marketingsausje of pr-franje dus. Lezers van een blog willen bovendien graag reageren. Vertrouw je als organisatie de vakkennis en professionaliteit van jezelf of je medewerkers niet? Of heb je zo weinig vertrouwen in je dienstverlening en producten dat je de reacties niet binnen een eigen blog durft weer te geven? Laat blogs of andere digitale sociale media dan liever links liggen. Als je alleen wilt zenden en niet wilt luisteren, passen vertrouwde communicatievormen als brochures of advertenties beter.

Zenden of luisteren

Het eerder genoemde boek Naked Conversations beschrijft een aantal blogs waarin het schortte aan authenticiteit en dialoog. Bijvoorbeeld: Juicy Fruit. Blogs volgeschreven door fictieve karakters zijn in de regel gedoemd te mislukken. Blogbezoekers laten zich niet graag met een marketingkluitje het consumentenriet insturen. Zo ook niet de volgers van Juicy Fruit. Er ontstond veel negatieve publiciteit rondom deze blog. Zoals u leest, tot vele jaren daarna. Maar dat internet niets vergeet, dat wist u natuurlijk al.

***

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *