Content marketing

Content Marketing

Met content marketing bied je mensen waardevolle informatie over je vakgebied of producten. Je geeft antwoord op een vraag die ze hebben. Je verspreidt inspirerende ideeën. Of je geeft bijvoorbeeld tips om langer plezier te hebben van de producten die ze hebben gekocht. Nieuwe opdrachten of meer bestellingen zijn misschien wel je uiteindelijke, maar zeker niet je directe doel. Je wilt in eerste instantie andere mensen iets van waarde bieden en je als expert profileren of een merkvoorkeur bij potentiële klanten opbouwen.

Advies of coaching nodig bij content marketing? Of twee helpende handen?
06 425 343 10
pascal@pascalklaassen.nl

Blogs, video’s, podcasts, trainingen en nog veel meer

Om je content bij je publiek onder de aandacht te brengen, kun je allerlei media gebruiken. Vaak gaat het om blogs, maar denk zeker ook aan video’s, berichtjes op social media, podcasts, whitepapers, trainingen en zo door. In de praktijk ligt er bij content marketing een sterke nadruk op digitale kanalen, maar je hoeft je daar strikt genomen niet toe te beperken. De vertrouwde magazines van bijvoorbeeld de NS of de ANWB zijn ook een vorm van content marketing. En een workshop op locatie kun je in principe net zo goed als content marketing zien.

Waarom is content marketing belangrijk voor je?

Een van de redenen waarom content marketing zo belangrijk is, is dat voor traditionele reclame via bijvoorbeeld advertenties en spotjes steeds meer budget nodig is om goed te werken. Er is zoveel reclame om je heen, dat het steeds lastiger wordt op te vallen. En door de toename van televisiekanalen, websites, online streamingdiensten etc en afname van abonnees van tijdschriften, kranten en dergelijke wordt het steeds lastiger je doelgroep te bereiken.

Eigenaar van je media

Bij content marketing draai je het proces min of meer om: je betaalt niet meer om op een website, mediakanaal of in een tijdschrift van iemand anders je boodschap te mogen ‘schreeuwen’, maar begint in plaats daarvan je eigen blog of videokanaal. In de praktijk is de scheidslijn uiteraard wat minder zwart-wit. Je kunt bijvoorbeeld ook vragen of je een artikel mag plaatsen in een nieuwsbrief van iemand anders als je weet dat die goed gelezen wordt. Eventueel tegen betaling.

Is content marketing gratis reclame?

Zo’n vijf jaar geleden hoorde je hier en daar nog wel eens dat je via content marketing gratis bij je doelgroep onder de aandacht kunt komen. Maar gratis is het alleen als je je content helemaal zelf maakt en je de tijd die je ermee kwijt bent niet meetelt. Bovendien moet je je doelgroep dan wel weten te bereiken. Anders is alle moeite voor niets geweest. Zeker online is dat niet altijd gemakkelijk.

Onder de aandacht bij je doelgroep

Om deze reden speelt zoekmachine optimalisatie een grote rol bij content marketing. Want hoe hoger je scoort in Google en Bing op een bepaalde zoekterm, hoe meer kans dat mensen een link zien naar je website, blog of video en erop klikken. Maar er zijn ook andere manieren om je doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, social media of online cursussen. En uiteraard kun je deze kanalen prima met elkaar mixen.

Een structurele aanpak

Waarschijnlijk post je nu zelf ook wel eens een blog of berichtje op social media. Maar met content marketing pak je het aanbieden van interessante content structureler en doelgroepgerichter aan. En je houdt de resultaten van je werk in de gaten, zodat je leert welken type content en welke kanalen het effectiefst zijn voor je. Een uitgebreide content marketing strategie bestaat onder andere uit een langetermijnplanning voor content, inclusief duidelijk omschreven doelen, brainstormsessies, procesplanning voor redactie en publicatieschema’s.

Advies of coaching nodig bij content marketing? Of twee helpende handen?
06 425 343 10
pascal@pascalklaassen.nl

Content marketing voor MKB’ers en ZZP’ers

Voor veel MKB’ers en ZZP’ers is zo’n aanpak waarbij je alles in schema’s vastlegt iets te uitvoerig. Het hele proces kost al snel meer dan het oplevert. En zeker in kleinere organisaties is de kans groot dat je je planning steeds moet bijstellen, omdat de werkzaamheden voor opdrachtgevers uiteraard toch altijd voorgaan.

Omarm de basisideeën achter content marketing

Dat neemt niet weg dat je de basisideeën achter content marketing wel kunt omarmen. Denk na over de kennis die je zelf hebt of die je organisatie heeft. Denk vervolgens na hoe je daarvan interessante content kunt maken. Maak een grove planning wanneer je wat, waar publiceert. Experimenteer zo nu en dan met verschillende vormen van content en kanalen waarop je die publiceert. En zorg voor de discipline dat de content er ook komt. Of schakel daarbij hulp in. Hiermee zorg je in ieder geval dat je regelmatig in beeld bent.

Wat ga je vertellen?

Op de vraag ‘wat wil je vertellen?’ heb je waarschijnlijk zo een antwoord paraat. Maar voor een goede content marketing strategie moet je meer denken als een uitgever of een hoofdredacteur. Wat wil je doelgroep lezen, bekijken of beluisteren? Via welk kanaal? Wanneer? Een brainstormsessie levert vaak al veel goede ideeën op. Maar vraag zeker ook eens aan je huidige klanten waar ze vaak tegenaan lopen.

Van onderwerp naar content

Een andere manier is om via een klein onderzoekje te achterhalen welke zoektermen of zoekzinnen gerelateerd aan je vakgebied mensen vaak intypen in Google of Bing. Tools als de zoekwoordenplanner van Google of Ubersuggest helpen je daarbij. Je ziet gelijk allerlei varianten van zoektermen en zoekzinnen en hoe groot de concurrentie erop is. Op basis daarvan kun je de onderwerpen voor je content kiezen. Houd er wel rekening mee dat deze strategie tegenwoordig algemeen wordt toegepast en voor zoekvragen met een hoog zoekvolume de concurrentie meestal groot is.

Maak het relevant

Uiteraard werkt content marketing alleen als je kennis of ideeën hebt die andere mensen interessant of leuk vinden om te lezen, bekijken of beluisteren. Niet alleen omdat de algoritmes van zoekmachines steeds beter worden in het onderscheiden van ‘goede content’ met ‘clickbait-achtige content’, maar ook omdat je mensen aan je wilt binden. En dat lukt alleen als je ze ook echt iets biedt. Trap daarom zeker niet in de valkuil gelijk van alles te willen verkopen. Het is vaak al heel erg mooi als je enkele mensen kunt verleiden om je voortaan te volgen via bijvoorbeeld LinkedIn of abonnee te laten worden van je nieuwsbrief.

Op maat

Relevant betekent ook op maat. En op maat betekent in de juiste vorm en met de juiste toon voor de doelgroep. En, dit wordt vaak vergeten, in de juiste vorm en met de juiste toon voor het kanaal dat je gebruikt. LinkedIn vraagt een andere toon dan Facebook. En YouTube een andere dan je blog. Je kunt gerust content op verschillende plekken gebruiken, maar pas het wel telkens net even aan.

Lange adem

En zo komen we bij nog een ander belangrijk punt: content marketing is een proces van de lange adem. Misschien heb je geluk, schrijf je gelijk een blog waarop een grote doelgroep al jaren zat te wachten en ga je gelijk viral, maar in de meeste gevallen zul je je publiek langzaam moeten opbouwen. Net zoals de autoriteit van je website stapje voor stapje zal groeien en het dus even duurt voordat mensen via zoekmachines ‘automatisch’ bij je content terecht zullen komen. Of voordat mensen de stap nemen je nieuwsbrief te gaan volgen.

Blijvend effect

Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt, heb je er ook voor langere tijd profijt van. Je ziet bijvoorbeeld dat het verkeer naar je content via Bing en Google steeds meer toeneemt. Je krijgt vaker een reactie op content die je publiceert. De telefoon gaat wat vaker of het aantal bestellingen loopt op. En is het je gelukt mensen zich te laten abonneren op je nieuwsbrief? Of ze je te laten volgen op LinkedIn, Facebook of ander social media kanaal? Dan kun je die mensen voortaan direct bereiken als je nog meer interessante informatie voor ze hebt.

Jarenlang profijt

Dit is een groot contrast met de ‘traditionele’ manier van reclame maken. Daar begin je een campagne, je investeert er in één keer flink wat geld en tijd in en ziet, naar je mag hopen, gelijk ook resultaten. Na zo’n campagne ebt het effect echter vaak snel weg. Bij content marketing is je investering gelijkmatiger en komen de resultaten meestal ook wat gelijkmatiger. Maar maak je relevante content die waardevol is voor je doelgroep? Dan heb je daar jarenlang profijt van.

Advies of coaching nodig bij content marketing? Of twee helpende handen?
06 425 343 10
pascal@pascalklaassen.nl