Begrijpen huurders wat je zegt?

door | 27 februari, 2014

Niet iedereen in Nederland is even taalvaardig. Corporaties moeten daarmee rekening houden in hun communicatie. In brieven bijvoorbeeld. Maar ook op hun website.

Helder schrijven: meer dan ‘makkelijke woorden’

Schrijven op het niveau van huurders is niet alleen een kwestie van B1 schrijven en ‘makkelijke woorden’ gebruiken. Belangrijker is dat je je echt verplaatst in de lezer. Welke informatie heeft hij nodig? Kan hij die informatie snel vinden? Is de informatie zo geordend dat hij in één oogopslag ziet wat je van hem verwacht? Krijgt hij niet teveel informatie waardoor hij door de bomen het bos niet meer ziet?

Duidelijke communicatie: van theorie naar praktijk

Veel corporaties hebben ‘duidelijke communicatie’ in hun doelstellingen staan. Soms expliciet. Soms impliciet in kernwaarden als ‘we zijn er voor de huurder’. Maar wie regelmatig websites van corporaties bekijkt, weet dat theorie niet zomaar praktijk wordt. Daar is aandacht, vakmanschap en inlevingsvermogen voor nodig. Deze 7 tips voor teksten op een website helpen daarbij.